HYVÄ TIETÄÄ

 

Jos olet hankkinut tai hankkimassa akustista Pianoa tai Flyygeliä, tahdon aivan ensimmäiseksi onnitella sinua hyvästä valinnasta. Sen tähden onkin paikallaan  tietää joitakin  akustisen Pianon ja Flyygelin hoito ohjeita.

SÄÄNNÖLLINEN VIRITYS JA HUOLTO

Pianon sekä Flyygelin säännöllisen virityksen ja huollon hyötyjä ovat mm.
1.) Virityksen pitävyys ja hyvän soitto tuntuman säilyminen. Jos soitinta viritetään harvakseltaan esim. 5-10 v. välein ongelma on seuraavanlainen. Kun huomattavasti alavireisen soittimen viritystasoa joudutaan nostamaan ylöspäin 440-442 Hz .n joka on yleinen viritys korkeus, silloin tulee esiin ongelma. Viritys ei pysy kovinkaan kauan hyvänä vaan pyrkii laskemaan alaspäin. Toisaalta tämä ongelma on helposti korjattu useammilla viritys kerroilla. Käytännön kokemus on osoittanut että säännöllisesti viritetty soitin alkaa ajanmittaan pysyä hyvin vireessä. Yleinen suositus viritys väliksi on 1. vuosi. Jos soitin on esim. "isovanhemmilla säilytyksessä" henkilökohtainen suositukseni viritys välksi on max. 2-3 vuotta. Vaikka soitinta ei soitettaisikaan piano menee epävireeseen joka tapauksessa johtuen ilman kosteus vaihteluista.  Siksi lämpötila ja ilman kosteus tulisi olla mahdollisimman tasainen n.20 c/42 %. Suomen oloissa tämä saattaa aiheuttaa hieman vaikeuksia mutta ilman kostuttimella tai soittimeen asennettavalla "Piano life saver system" laitteella tähänkin ongelmaan saadaan apua. Tästä laitteesta ja sen asennuksesta saat tarkempaa tietoa ottamalla yhteyttä.(kts.yhteystiedot.) Säännöllisen virityksen/huollon etuja on myöskin se että huomataan mahdollisimman pian mm.kuivuudesta johtuvat viat esim. kaikupohjassa/kielisillassa alkavat pinta halkeamat tai kosteudesta johtuva "koneiston kankeus" joloin asiaan voidaan vaikuttaa sitä vaativin toimenpitein. Myös viritys tukki kertoo nopeasti kosteus vaihteluista etetnkin kuivuudesta. Tapit tuntuvat löysiltä. Säännöllisen virityksen paras ajankohta on Elo -Toukokuu eli lämmitys kauden aikana. Riippuen vähän millainen kevät tai syksy kulloinkin on. Kesä - Heinäkuussa säännöllistä viritystä ei suositella korkean ilman kosteuden takia  jolloinka viritys korkeus nousee ja vastaavasti lämmitys kautena laskee.  Huomattavasti alavireinen soitin on eri asia koska yleensä se joudutaan virittämään 3-6 kuukauden kuluttua uudelleen. Siis perusvirityksen voi tehdä kesälläkin. Kaikki konsertit tai muut tilaisuudet viritetään aina silloin kun niitä on.

2.) Virityksen yhteydessä tehtävä koneiston huolto on tärkeää myös itse soittajaa ajatellen. On erittäin ikävää ja jopa turhauttavaa soittaa Pianolla joka on kuin auton vilkku"toimii ,ei toimi,toimii,ei toimi". On useita kokemuksia siitä kuinka esimerkiksi lasten piano harrastus on kärsinyt siitä että soitin ei toimi. Joidenkin harrastus on loppunut jopa kokonaan. Kun taas virityksen ja huollon jälkeen tilanne on muuttunut totaalisesti kokonaan toiseen suuntaan. Monilla virittäjillä on saman suuntaisia kokemuksia tässä asiassa.

3.) Koneiston vasaroiden huolto on yksi tärkeimmistä toimenpiteistä koskien Pianon ääntä elikä "saundia". Kun uusi soitin tuodaan kotiin tai siirretään tilaan jossa sitä käytetään. Tehdään siihen "toimitus huolto/viritys" joka sisältää virityksen koneiston huollon ja vasaroiden intonaaiton eli äänen muokkauksen sen tilan mukaan johon soitin viedään. (sisältyy kaupan hintaan sopimuksen mukaan)
Erilaisissa tiloissa on myös erilainen akustiikka jonka tähden äänen muokkaus tehdään kyseiseen tilaan sopivaksi. Iän myötä vasaroiden päihin muodostuu urat joka tekee äänestä kovan ja särähtävän. Antiikki pianoissa vasara huopa saattaa olla jo pehmeä jolloin vaikutus on päinvastainen.  Vasaroiden hionta onkin todella suositeltavaa . Saadaan aikaan todellinen "nuorennus leikkaus". Työhön kuluva aika on n.2-3h. riippuen tapauksesta. Asiantunteva virittäjä osaa arvioida milloin mikäkin toimenpide on tarpeellinen ja järkevää.


PIANON JA FLYYGELIN EROJA

Pianon alkuperäisiä nimityksiä ovat "fortte piano" "upright piano" eli pysty piano jossa kielet ovat pysty suunnassa kun taas Flyygelissä ne ovat vaakatasossa. Piano koneiston pää malleja on yläsammuttaja koneisto ja nykyaikainen moderni piano koneisto. Nykypäivän soittimissa käytetään 100 % vain modernia piano koneistoa. Joissain antiikki pianoissa saattaa olla yläsammuttaja koneisto joka on kaikin puolin kömpelö ja hankala huollettava varsinkin sammuttajien kohdalla. Mitään isompia remontteja ei ehkä kannata tehdä . Riippuu tietenkin soittimen merkistä ja muusta kunnosta.




[Kuvassa pianon koneiston osat: (1) Viritystukki (2) Viritystappi (3) Agraffi eli kieliruuvi (pystypianossa harvoin) (4) Koneiston kiinnitysruuvi (5) Kieli (6) Sammuttaja (7) Sammuttajan varsi (8) Vasaran istukka (9) Koneistopalkki (10) Sammuttimien nostovipu (11) Lusikka (12) Kosketin (13) Pilotti (14) Pääjäsen (15) Työntäjän mutka (16) Löysäysnuppi (17) Työntäjä (18) Koppari (19) Kannus (20) Vasaralista (21) Vasara]


Flyygelin koneisto poikkeaa pianon koneistosta huomattavasti.  Vasarat lyövät alhaalta ylöspäin kohti kieliä. Pää periaate koneiston säädöissä on sama Pianossa ja Flyygelissä Eli "syyn ja seurauksen laki" . Täytyy tietää missä järjestyksessä mikäkin säätö tehdään muuten tulee vaikeuksia. Flyygelin koneiston säädöt ovat tarkempia ja herkempiä mm.kosteus vaihteluille jonka tähden koneistoa joudutaan huoltamaan perusteellisemmin kuin pianon koneistoa. Esimerkiksi aina ennen koserttia virityksen lisäksi käydään määrätyt säädöt läpi jolla varmistetaan koneiston toimivuus teknisesti vaativimmissakin esityksissä. Kosketuksen herkkyys on yksi eroavaisuus pianoon nähden. Kun pianossa painetaan kosketin alas vaatii se pidemmän ajan palautuakseen taas soittovalmiuteen kun taas Flyygelissä koskettimen ei tarvitse nousta kun muutaman millin jolloinka se on taas soitto valmiudessa. Tästä syystä monet ammatti pianistit hankkivatkin Flyygelin Pianon sijasta. Toki siihen vaikuttaa myös saundi maailma ja merkki jne. Tarkempia tietoja Pianosta ja Flyygelistä saat mm. Wikipediasta painamalla alla olevaa kuvaa.

[Kuvassa flyygelin koneiston osat: (1) Kosketin (2) Pilotti (3) Pääjäsen (4) Löysäysnuppi (5) Työntäjä (6) Vasaran kapseli ja ruuvi (7) Pysähdyttäjän (ruuvi) (8) Vasaran varsi (9) Repetitio- eli toistojäsen (10) Vasara (11) Koppari (12) Sammuttimen vipu (13) Sammuttimen nostolista (14) Lusikka (15) Sammuttaja (16) Kieli (17) (Valurauta)kehys (18) Agraffi eli kieliruuvi (19) Viritystappi (20) Viritystukki]

SOITTIMEN SIJOITTAMINEN

Karta suoraa auringon paistetta . Patteria ja tuuletusikkunaa.
Mikäli mahdollista sijoita soitin sisäseinälle mahdollisimman kauas takasta.
Mieluummin eri huoneeseen . Jos soitin on yläkerrassa on syytä olla tarkkana ilman kosteuden kanssa sillä lämpö nousee ylöspäin ja ilma on kuivempi kuin alhaalla.
Käsittele pintaa vähän kostutetulla kankaalla tai säämiskällä.
Uusiin lakkapintoihin suositellaan uuden auton vahaa (ei hiovaa)


KYSYVÄ EI TIELTÄ EKSY

Jos on jotain kysytävää ota rohkeasti yhteyttä joko sähköpostilla, tekstiviestillä tai soita numeroon 050-5623950 .Yritän vastata kysymyksiisi parhaani mukaan.Autan pianon hankinnoissa. Teen kuntoarvioita mahdollisia toimenpiteitä varten.
Jos olet myymässä soitintasi voin antaa hyödyllisiä "vinkkejä"niin että soittimesi saattaa löytää uuden kodin.
Voit kääntyä myös muiden asiantuntijoiden puoleen esimerkiksi Botnia Music Vaasa
tai Suomen Pianomestarit Nummela.
Kiitos mielenkiinnostasi.


Katso myös:

 - Pianon kehitys historia

- Tilaa pianollesi virittäjä